Lessons Learned

In dit w&t café kijken we samen terug op 4 jaar kiezen-voor-technologie. We delen onze ‘lessons learned’, we nodigen je uit voor een frisse discussie én we nemen een kijkje in de nabije toekomst.
We trappen de avond af met een ‘ronde tafel gesprek’ over onderwijsvernieuwing, w&t en onderzoekend en ontwerpend leren. Daarna, zoals je van ons gewend bent, krijg je alle kans om zelf actief bezig te zijn. Je kunt kiezen uit 2 deelsessies.

Dit alles vindt plaats in de Uitvindfabriek onder het genot van een hapje en een drankje. Dus… ben je professional in het Primair Onderwijs met een hart voor onderwijsinnovatie en wetenschap & technologie?

Schrijf je snel in!

Programma maandag 18 november
18.30 – 19.00 uur    Inloop, koffie & thee
19.00 – 19.45 uur    Ronde tafel gesprek
19.45 – 20.30 uur    Deelsessies ronde 1
20.30 – 21.15 uur    Deelsessies ronde 2
21.15 – 21.30 uur    Afsluiting & borrel

Ronde tafel gesprek
Een frisse discussie over onderwijsinnovatie en w&t

Tijdens dit gesprek blikken we samen met schoolleider Hans Staps van KBS De Zandberg, w&t-coördiantor Joyce Heijnen van Nutsbasisschool De Burgst en w&t-coach Patricia Jansen terug en vooruit. Vanuit enkele stellingen over w&t en o&o-leren gaan we met elkaar in gesprek over de noodzaak van o&o-leren, verdiepen en verbreden in het onderwijs én wat is de ideale school van de toekomst?

Deelsessies

1. w&t en vakintegratie, een praktisch voorbeeld 

Voor: leerkrachten PO en w&t coördinatoren
Door: Patricia Jansen (leerkracht Okba Ibnoe Nafi en w&t coach)

In 2020 moet W&T opgenomen zijn in het schoolplan van elke school. Elke school is zelf verantwoordelijk voor de invulling hiervan. De basisschool krijgt hierdoor de mogelijkheid om een programma samen te stellen vanuit zijn unieke visie op leren, passend bij zijn eigen schoolpopulatie en gedragen door zijn eigen leerkrachten.

In deze deelsessie een praktijkvoorbeeld van een geïntegreerde en thematische aanpak van een basisschool.
Betekenisvolle thema’s sluiten aan bij de leerdoelen voor wereldoriëntatie, taal & rekenen en de 21e eeuwse vaardigheden. Daarnaast zorgen kunstzinnige oriëntatie, burgerschap, duurzaamheid en erfgoed voor een aanpak die alvast aansluit bij de nieuwe kerndoelen.

Nieuwsgierig naar deze aanpak?
Volg de deelsessie ‘Wetenschap & technniek op Ibs Okba ibnoe Nafi Breda’!


2. Nieuw aanbod van De Uitvindfabriek: De Uitvinders en het Grote Mensen Mysterie

Voor: leerkrachten PO (groep 5 en 6)
Door: Een van de avonturenbegeleiders van De Uitvindfabriek

Voor jullie een sneakpreview van het nieuw aanbod van De Uitvinders. Als verdieping of verrijking van je w&t-lessen.

Finn wil uitvinder worden. Hij verzamelt apparaten die hij samenvoegt. Maar al zijn creaties mislukken. Met de hulp van Kiki en haar Grote Mensenboek ontdekt Finn dat het niet alleen belangrijk is wat je maakt maar voorál voor wíe je het maakt.

Vanaf nu kunnen scholen dit fonkelnieuwe programma van De Uitvinders beleven. In de Uitvindfabriek, tijdens een excursie. Door het beleven van dit avontuur ontdekken leerlingen van groep 5 en/of 6 pas écht waar hun talenten liggen.

3. Verrijken van je w&t onderwijs. Samenwerken met het bedrijfsleven, lijkt je dat een goed idee?

Voor: leerkrachten PO en w&t-coördinatoren
Door: Tirza de Jong ( Regiocoördinator PO Noord-Brabant Jet-Net & TechNet)

Uit onderzoek blijkt dat kinderen al op vroege leeftijd – tussen de 7 en 14 jaar – bezig zijn met beroepsoriëntatie en dat zij zich in deze periode al een concreet beroepsbeeld vormen. In dezelfde periode worden bepaalde beroepen dus ook uitgesloten. Vroeg beginnen met het introduceren van positieve associaties met technologie, is dus noodzakelijk.

Sinds 1 oktober is Tirza de Jong regiocoördinator PO in Noord-Brabant namens Jet-Net & TechNet, een landelijke netwerk waar bedrijven en scholen samenwerken om meer kinderen kennis te laten maken met technische en technologische vakken. Daartoe wil Jet-Net&TechNet aansluiten op de visie of ideeën van een school(bestuur) en gelijktijdig de mogelijkheden bij bedrijven in kaart brengen.

Deze deelsessie is een uitnodiging om samen op onderzoek uit te gaan. We zoomen in op de kansen en mogelijkheden die samenwerken met het bedrijfsleven jouw school kan bieden.

Dus, wil je meedenken over een verbinding tussen het PO en het bedrijfsleven? Deel je ideeën hierover. Waarin kunnen onderwijs en bedrijfsleven elkaar versterken, hoe kan Jet-Net & TechNet daarin bijdragen? Is er binnen jouw school een wens om samen te werken met het bedrijfsleven als verdieping van of ter aanvulling op de w&t of o&o-lessen? Of gebeurt dit al en wil je deze ervaring met mij delen?

Kortom, sta je open voor een gesprek?

4. W&T een taalgerichte aanpak

Voor: w&t coördinatoren en leerkrachten PO
Door: Eva van de Sande (Edux Onderwijspartners)

Wetenschap en technologie wordt steeds belangrijker in het dagelijks leven en in het onderwijs. In w&t-lessen leren kinderen onderzoeksvaardigheden in te zetten om (technische) problemen op te lossen en nieuwe kennis op te doen. Hoe haal je als leerkracht het maximale uit je w&t-lessen?

Uit recent onderzoek blijkt dat w&t-lessen effectiever zijn als de leerkracht expliciete instructie geeft over onderzoekend leren. Een korte instructie zorgt al voor aantoonbaar meer kennis en vaardigheden. Een gestructureerde aanpak helpt voor de startende onderzoekers, maar wanneer doe je dan een stapje terug, en wat doe je dan als begeleider?

Eva neemt je mee in de laatste inzichten.

Inschrijven voor het w&t café kan via deze link!