Op het snijvlak van Creativiteit & Technologie


Op maandag 18 maart pakken we in de regio West-Brabant wat groter uit dan gebruikelijk met het W&T café XL. Deze editie is een co-creatie van De Uitvindfabriek en Makersbase. Een W&T Café op het snijvlak van creativiteit & technologie.

We trappen de avond af met een keynote van Emer Beamer (Designathon Works) over ‘Designthinking en creativiteit’.

Daarna kun je kiezen uit 2 deelsessie volgen: Designthinking, Digidoener(FutureNL), De Creatieve Code(Makersbase), Greenschreen(De Uitvindfabriek), Loose Parts(Edux) of ga op Speeddate met een coach (De Uitvindfabriek & Nieuwe Veste)

Dit alles vindt plaats in de Uitvindfabriek onder het genot van een hapje en een drankje. Dus… ben je professional in het Primair of Voortgezet Onderwijs met een hart voor onderwijsinnovatie, cultuur, makerseducatie of wetenschap & technologie. Schrijf je snel in!

Programma maandag 18 maart
18.30 – 19.00 uur Inloop, koffie & thee
19.00 – 19.30 uur Keynote: Emer Beamer
19.45 – 20.45 uur Deelsessies ronde 1
20.45 – 21.45 uur Deelsessies ronde 2
21.45 – 22.00 uur Afsluiting & borrel

Keynote
‘Designthinking & Creativiteit’
Emer Beamer


Met haar Designathon Works leermethode gegrond in design thinking, ziet Emer een opgroeiend kind als volledig mens met grote creatieve capaciteit. Via deze methode, geeft Emer docenten de tools om bij kinderen de natuurlijke ruimte van het spel aan te boren om hun interesse en betrokkenheid bij maatschappelijke vraagstukken te stimuleren. De kinderen worden uitgedaagd om hun ideëen te ontwerpen met gebruik van moderne technologie.

Het flagship project is de Global Children’s Designathon, die jaarlijks in meer dan 30 landen gehouden wordt. Eerder heeft Emer, een onderwijs innovatie studio mede-opgericht genaamd Butterfly Works waar ze educatieve spellen en e-Learning programmas ontworpen heeft met en voor jongeren in ontwikkelingslanden. Ze is Ashoka Fellow en een Lego Foundation re-imagining learning.

Deelsessies

1. Designthinking: Leerlingen als mede-ontwerpers van de samenleving


Voor: leerkrachten PO en docenten VO
Door: Ina Conkic

Leer hoe kinderen kennis en skills in kunnen zetten om innovatieve oplossingen te ontwerpen voor een betere toekomst. De Designathon methode combineert design thinking en maker education en gaat uit van vraagstukken gerelateerd aan de duurzame ontwikkelingsdoelen.
Wil je meer weten? Klik hier!


2. De Creatieve Code


Voor: leerkrachten PO en docenten VO
Door: Rutger Kamerbeek en Sjoerd van Beurden (Makersbase)

De Creatieve Code slaat een brug tussen kunst en technologie. Tussen creativiteit en computational thinking. De leerlijn heeft een basis van vier levels. Elk level heeft een thema en werkt toe naar een kunstwerk als eindresultaat. Zie: www.decreatievecode.nl

Rutger Kamerbeek en Sjoerd van Beurden, makerscoaches van de Makersbase van Nieuwe Veste verzorgen een workshop visueel programmeren. De tekenrobot GoTo helpt je om jouw creatieve ideeën tot leven te brengen. Spelenderwijs doe je ervaring op met functies, abstractie, scripts en variabelen. En je leert fouten opsporen en herstellen (debuggen). Codekunst om in te lijsten!

3. Aan de slag met de Digidoener


Voor: leerkrachten PO en docenten VO
Door: Natasja Corver (FutureNL)

Tijdens deze workshop ervaar je hoe je digitale geletterdheid kunt combineren met je eigen vak. Na een korte introductie over wat digitale geletterdheid precies is en hoe FutureNLdit concreet in de les wil brengen, ga je zelf aan de slag met de Digi-doener.Dit is een gratis en kant-en-klare digi-les die je in 15 minuten kunt voorbereiden. Tijdens de workshop is er ook volop ruimte om je eigen ervaringen, behoeftes en wensen te delen.

4. Speeddate & Maatwerk
In gesprek met een coach


Voor: w&t coördinatoren, icc’ers en docenten ckv of techniek
Door: Patricia Jansen (w&t), Eileen Beneken (cultuur) en Lizette van Beek (cultuur)

Patricia, Eileen en Lizette zijn coaches voor het onderwijs in Breda. Zij helpen scholen om hun visie op te ontwikkelen en te implementeren. Dus heb je vragen, wil je advies over passend aanbod of een vrijblijvend gesprek? Meet & match!

5. Greenscreen


Voor: leerkrachten PO en docenten VO
Door: De Uitvindfabriek

Betekenisvol en contextleren…we onderstrepen allemaal het belang hiervan. Onderzoekend & ontwerpend leren is een prachtig middel om kinderen en jongeren uit te dagen en te laten ontdekken. Wat werkt, wat werkt niet. Tijdens deze workshop ga je aan de slag met het onderzoeken en ontwerpen van je eigen creatieve verhaal. Alles is mogelijk met Greenscreen…

6. Loose Parts


Voor: leerkrachten PO (groep 1 t/m 4)
Door: Nicolette Simons (Edux)

Hoe stimuleer je creativiteit en ontdekken? Bied je kaders, of laat je exploreren? Deze vragen staan tijdens deze workshop centraal! Wie heeft er niet gehoord van de Theorie van de losse stukjes? (the Theory of loose parts)

Landschapsarchitect Simon Nicholson (1971) formuleert de Theory of loose parts als volgt: “De mate van vindingrijkheid, creativiteit en ontdekkingen die een omgeving uitlokt is afhankelijk van het aantal en het soort variabelen in die omgeving.”

Vanuit deze theorie richten we 2 omgevingen in met behulp van losse materialen, de ene omgeving is volledig open, de andere omgeving geeft een probleem. Wat is jullie ervaring? Wat stimuleert creativiteit en ontdekken meer? Ben je al nieuwsgierig en wil je meer weten? Klik hier!